تحول اینترنت در ایران

تحول اینترنت در ایران

در آغاز و شروع شبکه اینترنت در ایران می توان گفت، مرکز تحقیق فیزیک نظری در سال ۱۳۶۸ برای نخستین بار توانست به شبکه بیت متصل شود.

در آغاز و شروع شبکه اینترنت در ایران می توان گفت، مرکز تحقیق فیزیک نظری در سال ۱۳۶۸ برای نخستین بار توانست به شبکه بیت متصل شود. هدف از متصل شدن به شبکه بیت نت، برقراری ارتباط های علمی و ارتباطات پژوهشی با دانشگاه های برتر دنیا بود. تا سال ۱۳۷۱ اندک کمی از دانشگاه ها در ایران مانند صنعتی شریف ‌توانستند به اینترنت متصل شوند. 
ولی در سال ۱۳۷۲ برای نخستین بار، ایران به شبکه اینترنت پیوست. از اولین کامپیوتر هایی که به اینترنت در ایران متصل شد در همین مرکز (مرکز تحقیق فیزیک نظری) وجود داشت. بعد از گذشت یک سال، ندای رایانه تاسیس شد و بعد از یک سال دیگر اولین سایت ایرانی در داخل کشور را توانست راه‌اندازی کند و در سال ۱۳۷۲ بعد از متصل شدن به اینترنت از طریق از روش ماهواره ای کانادایی با تحت عنوان (کد ویژه) فعالیت بازرگانی اش را تحت عنوان نخستین شرکت سرویس اینترنت شروع کرد.

مخابرات و آغاز اینترنت همگانی

بعد از گذشت دو سال و در سال ۱۳۷۴ ، مجلس شرکت امور ارتباط دیتا را که تحت نظر مخابرات ایران بود تصویب کرد و به صورت انحصاری مسئولیت خدمات داده را به این شرکت داد و بعد از آن نام اینترنت در بین مردم پخش گردید. 
بعد از گذشته اندکی، کارت های اینترنتی و شرکت هایی که ارائه دهنده isp بودند و اینترنت ارائه می دادند شروع به کار کردند. در ابتدا این امر ضعیف بود و نتوانست مشتری زیادی را به خود جلب کند.

شروع اینترنت و تحول آن در ایران

در زمینه همگانی شدن اینترنت این اتفاق زمانی افتاد که ۱۱ شرکت در بخش خصوصی پروانه ارائه دادن خدمات در خصوص انتقال داده را توانستند از وزارت ارتباطات دریافت کنند. 
این شرکت ها با نام های زیر فعالیت خود را در این حوزه آغاز کردند. نام شرکت های خصوصی پیشگام در این عرصه به شرح زیر است:

  1. شاتل
  2. داتک
  3. فن آوا
  4. لایزر
  5. ندا گستر صبا
  6. پارس انلاین
  7. عصر انتقال داده
  8. کارا امین
  9. داده گستر عصر نوین
  10. آسیاتک
  11. پیشگامان(توسعه ارتباط عصر یزد)

در هنگام شروع به کار، مشکل های زیادی در این زمینه برای گسترش دادن adsl بود، اما به طور کاملا ناگهانی دولت اعلام کرد که کاربر های خانگی (کسانی که فعالیت اقتصادی ندارند) نمی ‌توانند از پهنای بیشتر از ۱۲۸ کیلو بایت بر ثانیه استفاده کنند. به همین ترتیب این روند و گسترش اینترنت بسیار کند و کند تر از قبل شد. امروزه با استفاده از برخی از کد های مخفی گوشی می توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

ورود و آغاز به کار اولین اینترنت بی سیم

وایمکس نام اولین اینترنت بدون سیم در ایران است. در اسفند ماه اقدامات زیادی در جهت داشتن اینترنت بدون سیم وایمکس انجام شد و بعد از گذشت مدتی موافقت های لازم با این تکنولوژی انجام شد اما، یک شرط اساسی برای مجوز وجود داشت، که فقط می شود وایمکس را به طور ثابت عرضه کرد، به این معنا که گرفتن اینترنت در زمان حرکت غیر ممکن است. این کار باعث شد که باز هم تحول آن چنان چشمگیری در صنعت اینترنت اتفاق نیفتد.

تلفن همراه رقیبی برای دایل آپ؟

در اواسط دهه ۱۳۸۰ تلفن همراه توانست با اینترنت نسل دو و نیم، و با قیمتی پایین اینترنت را عرضه کند. که از ویژگی های آن انتقال داده روی تلفن همراه بود اما سرعت این انتقال داده کمتر از سرعت اینترنت دایل آپ بود. اما با وجود پیشرفت نسل های تلفن های همراه، پیشرفت روی انتقال داده مشاهده نمی شد. 
بعد از گذشت مدت ها، سرانجام دولت تصمیم گرفت که به نت و گسترش آن روی خوش نشان دهد. برای شروع محدودت هایی که روی پهنای باند به وجود آمده بود را لغو کرده و این اجازه را برای کابر های خانگی صادر نمود. بعد از مدت کوتاهی درخواست برای adsl، افزایش یافت. بعد از گذشت مدت زمانی کم، به دنبال این اتفاق و این گسترش و درخواست های زیاد، سرعت شبکه های اینترنت همراه نیز بالا رفت. 

امروزه شما می توانید در زمینه اینترنت به راحتی با استفاده از سیم کارت به اینترنت متصل شوید، یکی از مهم ترین انواع اینترنت، اینترنت همراه می باشد،  علاوه بر آن شما می توانید تاریخچه سیم کارت را مشاهده کنید تا متوجه تحول آن شوید.

سخن آخر

با توجه به این که سرعت رشد اینترنت در ایران در ابتدا و تا مدت ها کم و کند بوده و هر روزه در حال دیدن کاهش سرعت اینترنت هستیم، اما امروزه هر اپراتور و هر شرکتی که در این زمینه (خدمات دهی در خصوص اینترنت) فعالیت دارد، در حال گسترش خدمات خود به مشترکین و کاربران خود می باشد. طوری که گاها با گسترش خدمات هر اپراتور رقیبی برای دیگری محسوب می شود. اپراتورهای ارائه دهنده خدمات سیم کارت نیز از رقبای ارائه دهندگان مذکور هستند و شما میتوانید با خرید قسطی سیم کارت از خدمات این اپراتورها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید نظر 0
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}
مطالب مرتبط
راهنمای خرید آنلاین سیم کارت
1402/05/09
راهنمای خرید آنلاین سیم کارت
خرید سیم کارت زمانی یک فرآیند بسیار خسته کننده بوده و زمان زیادی می برد؛ حتی گاهی اوقات بسیار خسته کننده بود.
eSiM یا سیم کارت الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟
1402/04/11
eSiM یا سیم کارت الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟
سیم کارت الکترونیکی (eSIM) یا سیم کارت مجازی، یک تکنولوژی نوین است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون ن
تحول اینترنت در ایران
1401/05/03
تحول اینترنت در ایران
در آغاز و شروع شبکه اینترنت در ایران می توان گفت، مرکز تحقیق فیزیک نظری در سال ۱۳۶۸ برای نخستین بار توانست به
شرایط اقساط مناسب خود را انتخاب کنید.
0912 106 85 85
اقساط 4 ماهه
4 ماهه
5 ماهه
6 ماهه
7 ماهه
8 ماهه
9 ماهه
10 ماهه
30%
40%
50%
60%
مبلغ سیم کارت:
192.333.000 تومان
پیش پرداخت:
192.000 تومان
مانده:
2.333.000 تومان
درصد سود:
3.5%
سود ماهانه:
مجموع سود:
2.333.000 تومان
تعداد اقساد:
192.333.000 تومان
بهای تمام شده:
192.000 تومان
پرداخت ماهانه:
2.333.000 تومان

شرایط خرید اقساطی سیم کارت

جهت خرید اقساطی سیم کارت ( اجاره به شرط تملیک ) نیازی به چک، سفته و ضامن نمی باشد و همراه با قرارداد مکتوب ، سیم کارت تحویل خریدار می گردد .
جهت خرید اقساطی سیم کارت ( اجاره به شرط تملیک ) نیازی به چک، سفته و ضامن نمی باشد و همراه با قرارداد مکتوب ، سیم کارت تحویل خریدار می گردد .
جهت خرید اقساطی سیم کارت ( اجاره به شرط تملیک ) نیازی به چک، سفته و ضامن نمی باشد و همراه با قرارداد مکتوب ، سیم کارت تحویل خریدار می گردد .