eSiM یا سیم کارت الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

eSiM یا سیم کارت الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیم کارت الکترونیکی (eSIM) یا سیم کارت مجازی، یک تکنولوژی نوین است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به سیم کارت فیزیکی، با استفاده از یک کد الکترونیکی، سیم کارت مجازی خود را دریافت کرده و از طریق آن به خدمات ارائه شده توسط شبکه‌های تلفن همراه دسترسی داشته باشند. این فناوری از تکنولوژی‌های SIM مجازی محسوب می‌شود و در برخی کشورها، مانند آمریکا، کانادا و اروپا، به شکل گسترده استفاده می‌شود.

سیم کارت الکترونیکی یا eSIM جزو تکنولوژی های جدید محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانید با eSIM بهتر آشنا شوید، لازم است با مفهوم خود سیم کارت آشنا باشید و بتوانید جواب این سوال که سیم کارت چیست؟ را بدهید.

سیم کارت الکترونیکی یا eSIM چیست؟

در واقع سیم کارت الکترونیکی جدیدترین سیم کارت حال حاظر در دنیا محسوب می‌شود. بیایید از همین ابتدا این غلط را اصلاح کنیم که eSIM به معنای سیم کارت نیست و Embedded SIM به معنی سیم جاسازی شده می‌باشد. eSIM سیم کارتی حقیقی نمی باشد بلکه یک چیپ می‌باشد که با یک گجت یکپارچه شده است و این چیپ در داخل یک گجت قرار دارد. eSIM غیر قابل تعویض می‌باشد و شما نمی توانید آنرا مثلا خارج نمایید.

سیم کارت الکتریکی یا eSiM

آیا سیم کارت الکترونیکی در ایران کاربرد دارد؟

متاسفانه باید بگوییم که کشور ایران از فناوری eSIM پشتیبانی نمی کند و شما امکان خرید آنرا در ایران ندارید. اخیرا شرکت های ارائه دهنده خدمات سیم کارت اقداماتی جهت راه اندازی این فناوری کرده اند اما فعلا در مرحله آزمایش است و فعال سازی  eSIM به شکل جدی انجام نشده است.

نحوه استفاده از  eSIM

سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان از  eSIM استفاده کرد و یا اصلا راهی جهت استفاده از این تکنولوژی در ایران وجود دارد؟
همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم،  eSIM یک سیم کارت فیزیکی نیست. اپراتورهای پشتیبانی، این سیم کارت را به صورت یک QR CODE ارائه می‌دهند. به این شکل که مثلا شما به سایت فروش  eSIM مراجعه کرده و مبلغ خرید را پرداخت می‌کنید. سپس برای شما یک بارکد را نشان می‌دهد که با اسکن آن توسط برنامه ایی خاص، سیم کارت بر روی گوشی شما فعال می‌شود. تعدادی از کشور ها نیز این تکنولوژی را به صورت بسته سیم کارت میفروشند؛ به این صورت که کاملا مشابه با بسته بندی سیم کارت است اما داخل آن فقط یک کاغذ بارکد است و خبری از خود سیم کارت نیست.
از آنجا که در ایران شرکتی  eSIM را پشتیبانی نمی کند، پس عملا امکان خرید و یا استفاده از آن وجود ندارد. امیدواریم در سال های آتی اپراتور های بزرگی از جمله ایرانسل و همراه اول از تکنولوژی  eSIM پشتیبانی کرده و مردم ایران نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

نمونه ای از سیم کارت الکتریکی که در خارج ارائه می شود.

سیم کارت الکتریکی چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزیتی که سیم کارت الکتریکی نسبت به سیم کارت معمولی دارد فضای اشغالی است. سیم کارت معمولی فضا اشغال می‌کند و اگر برای سیم کارت فیزیکی اتفاقی بیفتد مثلا بشکند، دیگر قابل استفاده نمی باشد. همچنین از مزیت های دیگر این تکنولوژی می‌توان به حفاظت از محیط زیست اشاره کرد. سیم کارت الکتریکی نیاز به تولید سیم فیزیکی ندارد و برای استفاده از آن نیاز به استفاده از مواد اولیه طبیعی نداریم.
مزیت جالب دیگر کمک به سازندگان تلفن های همراه است. سازندگان برای ضد آب کردن گوشی چالش بزرگی دارند زیرا از سوکت سیم کارت ممکن است آب وارد گوشی شود؛ اما با همگانی شدن  eSIM دیگر نیاز به ساخت سوکت برای سیم کارت نمی باشد.
همچنین مشتریان نیز دیگر احتیاجی به حمل سیم کارت فیزیکی ندارند. در آخر نیز لازم به ذکر است که  eSIM باعث مصرف کمتر باطری، افزایش سرعت اتصال و... می‌باشد.

جدیدترین و خفن ترین نوع سیم کارت، یعنی eSiM

سیم کارت eSIM چه معایبی دارد؟

این تکنولوژی نیز مانند تکنولوژی های دیگر دارای معیابی می‌باشد که اینک به شرح آنها خواهیم پرداخت. اولین عیبی که می‌توان برای  eSIM مطرح نمود محدودیت وصل شدن به چند گوشی است. این سیم کارت فقط به یک گوشی قابل اتصال می‌باشد و برای اینکه آنرا به گوشی دیگری منتقل کنید باید چند مرحله طولانی را بگذرانید. یا مثلا اگر از دو گوشی همراه استفاده می‌کنید، می‌توانید در سریعترین زمان سیم کارت خود را بین دو گوشی جابه‌جا کنید اما در  eSIM باید به کمک چند نرم افزار اینکار را انجام دهید.
استفاده از  eSIM برای ایرانیان نیز مشکل مخصوص به خود دارد. اگر شما در کشور دیگری ساکن هستید و برای سفر به ایران مراجعه می‌کنید،  eSIM در ایران از کار می‌افتد و گوشی شما صرفا تبدیل به وسیله ای برای بازی می‌شود!

دیدگاهتان را بنویسید نظر 2
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}
بهنیا
همیشه از دنیا عقبیم، یه eSIM نمیتونیم داشته باشم.
شایان
دوس دارم از eSIM استفاده کنم. کاش تو ایرانم بود.
مطالب مرتبط
راهنمای خرید آنلاین سیم کارت
1402/05/09
راهنمای خرید آنلاین سیم کارت
خرید سیم کارت زمانی یک فرآیند بسیار خسته کننده بوده و زمان زیادی می برد؛ حتی گاهی اوقات بسیار خسته کننده بود.
eSiM یا سیم کارت الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟
1402/04/11
eSiM یا سیم کارت الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟
سیم کارت الکترونیکی (eSIM) یا سیم کارت مجازی، یک تکنولوژی نوین است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون ن
تحول اینترنت در ایران
1401/05/03
تحول اینترنت در ایران
در آغاز و شروع شبکه اینترنت در ایران می توان گفت، مرکز تحقیق فیزیک نظری در سال ۱۳۶۸ برای نخستین بار توانست به
شرایط اقساط مناسب خود را انتخاب کنید.
0912 106 85 85
اقساط 4 ماهه
4 ماهه
5 ماهه
6 ماهه
7 ماهه
8 ماهه
9 ماهه
10 ماهه
30%
40%
50%
60%
مبلغ سیم کارت:
192.333.000 تومان
پیش پرداخت:
192.000 تومان
مانده:
2.333.000 تومان
درصد سود:
3.5%
سود ماهانه:
مجموع سود:
2.333.000 تومان
تعداد اقساد:
192.333.000 تومان
بهای تمام شده:
192.000 تومان
پرداخت ماهانه:
2.333.000 تومان

شرایط خرید اقساطی سیم کارت

جهت خرید اقساطی سیم کارت ( اجاره به شرط تملیک ) نیازی به چک، سفته و ضامن نمی باشد و همراه با قرارداد مکتوب ، سیم کارت تحویل خریدار می گردد .
جهت خرید اقساطی سیم کارت ( اجاره به شرط تملیک ) نیازی به چک، سفته و ضامن نمی باشد و همراه با قرارداد مکتوب ، سیم کارت تحویل خریدار می گردد .
جهت خرید اقساطی سیم کارت ( اجاره به شرط تملیک ) نیازی به چک، سفته و ضامن نمی باشد و همراه با قرارداد مکتوب ، سیم کارت تحویل خریدار می گردد .